Radar

De Standaard De Standaard

Radar is je nieuwe wekelijkse afspraak met de cultuurredactie van De Standaard. Elke zaterdag vertellen we over de boeken, films, tv-series, toneelvoorstellingen, tentoonstellingen – je noemt het maar – die er echt toe doen. Om je te inspireren natuurlijk, want zo weet je meteen wat je het best gaat zien, beluisteren of lezen. Maar ook gewoon zodat je weer helemaal mee bent met wat er beweegt in het culturele leven. Wat er verandert. Wat er echt toe doet.

Beschikbare afleveringen

  • Er zijn foute, heel foute maar ook gewoon goede westerns

    Een western met alleen maar witte cowboys is een historisch incorrecte fantasie. Daar wijst filmkenner Steven De Foer ons deze week fijntjes op  in Radar. Hij verklaart zijn liefde voor de western maar maakt ook kritische bedenkingen...
  • Wat de Netflixhype 'Tiger king' zegt over de Amerikaanse celebritycultuur

    Deze week in Radar: de Netflixreeks Tiger king en de schandaalfilm House of Gucci  Tiger king werd tijdens de eerste lockdown een van de best bekeken shows op Netflix, hoofdrolspeler Joe Exotic groeide uit tot een internetmeme. En ook...
  • De game GTA blijft na twintig jaar even controversieel

    Wat kan een man allemaal zijn en hoe wordt mannelijkheid ervaren en uitgedragen? In het fotomuseum in Antwerpen loopt op dit moment een boeiende tentoonstelling over mannelijkheid van de jaren 60 tot nu, met foto's van internationale...
  • Is de nieuwe film van Wes Anderson meesterlijk of slaapverwekkend?

    Is The French dispatch van de Amerikaanse filmregisseur Wes Anderson een meesterwerk of een lege doos? Filmrecensent Jeroen Struys is zo enthousiast dat hij de film meteen weer opnieuw wil bekijken, chef cultuur Filip Van Ongevalle viel...
  • De fascinerendste rotzakken zie je in de tv-reeks Succession

    Deze week in Radar: topfictie met Succession en het nieuwe Munchmuseum in Oslo. Deze week in Radar: topfictie met Succession en het nieuwe Munchmuseum in Oslo. Hans Cottyn, chef opinie bij De Standaard, is zo in de ban van de...
  • Waarom heeft Coldplay ook zoveel haters?

    Deze week in Radar: popfenomeen Coldplay en Grond, een fictiereeks over Belgisch-Marokkaanse begrafenisondernemers Weinig bands hebben zoveel fans en tegelijk zoveel haters als Coldplay. Dat bleek ook weer meteen bij de nieuwe plaat...
  • In de nieuwe Dave Eggers zijn we allemaal slaven van big tech

    Deze week in Radar: de nieuwe roman van Dave Eggers en de spannendste games van dit najaar. Net nu Facebook onder vuur ligt, is daar The every of Het alles, de nieuwe roman van de Amerikaanse schrijver Dave Eggers over de gruwelijke...
  • Dé peppil tegen herfstblues? De schilderijen van David Hockney

    Deze week in Radar: de vrolijke kunst van David Hockney en het compromisloze theater van Angélica Liddell  Niemand schildert de lente zoals David Hockney. Dat blijkt ook opnieuw uit zijn dubbeltentoonstelling in Bozar in Brussel. Kunst...
  • Einde van een tijdperk: welke toekomst wacht James Bond?

    Bond is back. No time to die is de laatste film over de Britse spion 007 met Daniel Craig in de hoofdrol. Heeft James Bond nog een toekomst? Of is de macho niet meer mee met de tijd (en zou hij beter met pensioen gaan)? En hoe soft is...
  • Doet Martin Parr aan uitlachfotografie?

    Deze week in Radar: Martin Parr, de Magnumfotograaf die niemand spaart, en pianist Víkingur Ólafsson, de nieuwe IJslandse god van de klassieke muziek. Hij is 37, IJslands en hij speelt Mozart met een bijna bovenmenselijke...
  • ‘Sex education’: de seksuele opvoeding die iedereen zou moeten krijgen

    Het derde seizoen van Sex education is net gelost, en het is uitstekend. Meer nog, volgens mediaredactrice Valerie Droeven is de populaire Netflixreeks over een sekstherapeute en haar tienerzoon de seksuele opvoeding die we allemaal...
  • Waarom sciencefictionfilm Dune de nieuwe Star wars kan worden

    De Canadese regisseur Denis Villeneuve doet wat David Lynch niet kon: een uitstekende verfilming afleveren van het legendarische sciencefictionboek Dune. Filmrecensent Jeroen Struys vertelt vanop het festival in Venetië waarom Dune de...