#178 | Paul Kirschner over onderwijsmythes

We proberen in onderwijs te doen, dat wat werkt. Waarvan we weten dat het effectief is en zorgt dat leerlingen daardoor beter gaan leren. Maar soms komt er toch af en toe iets doorsijpelen waarvan we denken dat het werkt, maar waar er eigenlijk helemaal geen wetenschappelijke basis voor is, of nog ergere, waarvan de wetenschap aantoont dat het niet werkt.

Deze onderwijsmythes zijn hardnekkig en vaak moeilijk uit te roeien. Al te vaak nog duiken ze op in een visietekst van een school of in een onderwijskundig boek. Hoe komt dat toch? En welke onderwijsmythes zijn dat dan en wat is dan wel de waarheid achter deze foute aannames?

We praten hierover met professor Paul Kirschner. Professor Kirschner is een autoriteit in onderwijsland. Hij is Emeritus hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit in Utrecht en gastprofessor aan de Thomas More Hogeschool. Hij schreef niet minder dan 14 boeken en publiceerde al zo’n 400 wetenschappelijke artikels. Hij schreef ondermeer samen met Casper Hulshof en en Pedro De Bruyckere meerdere boeken rond onderwijsmythes.

Een gesprek over leerstijlen, kennis, zelfontdekkend leren en tal andere onderwijsmythes


Mythbuster Paul Kirschner.

Shownotes

Datum:
Duur:

Meer afleveringen van Buiten de krijtlijnen

  • #180 | De leraar denkt ... over de commissie van wijzen

    Hoe denkt de leraar over de commissie van wijzen? Dankzij Teacher Tapp, een gratis app die je elke dag de kans geeft om drie meerkeuzevragen te beantwoorden die aansluiten bij de dagelijkse praktijk of de actualiteit van het onderwijs,...
  • #179 |Wim Heylen en Henk Byls over de Vlaamse canon

    In deze aflevering praten we over de Canon van Vlaanderen, een fascinerend maar ook controversieel onderwerp. We voeren dit gesprek met twee gasten. Wim Heylen is secretaris van de Stichting Canon van Vlaanderen. Hij was secretaris van...
  • #178 | Paul Kirschner over onderwijsmythes

    We proberen in onderwijs te doen, dat wat werkt. Waarvan we weten dat het effectief is en zorgt dat leerlingen daardoor beter gaan leren. Maar soms komt er toch af en toe iets doorsijpelen waarvan we denken dat het werkt, maar waar er...