Barokke Influencers 8 | Johan Verberckmoes & Leen Huet duiken in de 17de eeuw
Hoe zag de wereld eruit in de 17de eeuw? Maak je klaar voor een frisse duik in de geschiedenis met Anke Verschueren en haar gasten: kunsthistorica Leen Huet en historicus Johan Verberckmoes.
In deze achtste aflevering van 'Barokke Influencers' schetsen ze aan de hand van sappige anekdotes een veelkleurig beeld van een chaotische periode waarin kunst en wetenschap volop bloeien.
"De wereld was in een grotere chaos dan vandaag." – Johan Verberckmoes
Ontreddering
Huet en Verberckmoes leggen beide de nadruk op de enorme reikwijdte van de barok. Die oefende in de 17de eeuw invloed uit tot in Azië en Latijns-Amerika.
“De barok is een kunstvorm die zich leent in elke discipline om via uitbundige vormen te zoeken naar het innerlijke van de mens. En dat recept vertaalt zich wereldwijd, tot in Latijns-Amerika of de Filipijnen.” – Johan Verberckmoes
Maar hoe zag de wereld eruit in de 17de eeuw? Wat voor beeld kunnen we ons daarvan vormen? Verberckmoes en Huet schetsen – doorspekt met anekdotes over onder andere de jeugd van Rubens – een beeld van een onstabiele, gepolariseerde wereld van burgeroorlogen en politieke systemen die in elkaar stuikten, een klimaatcrisis en zelfs aardbevingen.
Die chaos sijpelde op kleine schaal door tot in huiselijke kring en stelde mensen voortdurend voor nieuwe uitdagingen. De ontreddering die er heerste, uitte zich volgens Verberckmoes in de overdadigheid van de barok.
“De barokkunst is eigenlijk een heel inclusieve kunst. Het is alsof die werken hun armen uitsteken en je omarmen om je naar binnen te voeren.” – Leen Huet
Rubens
Ook Rubens is in deze podcast niet ver weg. Huet staat stil bij zijn jeugd, geeft je een glimp van zijn correspondentie met vorsten en geleerden in het buitenland en zijn rol als ‘spion’. Rubens bewoog zich als man van de wereld in de hoogste kringen. Maar hoe zag het leven van de gewone mensen eruit? Verberckmoes zoomt daarop in en legt de link naar de rol van de jezuïeten, hun sodaliteiten en de sociale promotie die zij faciliteerden door middel van beurzen en patronage.
Vuurwerk
Hoe werd kunst door de gewone mensen eigenlijk beleefd in de zeventiende eeuw? Huet maakt duidelijk dat de bevolking heel wat kunst kon zien, bijvoorbeeld in kerken waar vaak muziek te horen was. Huet neemt je ook mee naar de extravagante begrafenis van Rubens. Verberckmoes vult aan en vertelt hoe de theaterstukken van de jezuïeten alles in het werk stelden om de toeschouwers te beroeren door alle zintuigen aan te spreken. Zelfs met vuurwerk!
“Vandaag hebben we als nooit tevoren toegang tot alle mogelijke kunstvormen en expressies. Die unieke rijkdom is onovertroffen. In die zin hebben we nu een positie die voor mij vergelijkbaar is met die veelheid van de barok.” – Johan Verberckmoes
Wetenschappen
Tot slot kijken Huet en Verberckmoes naar de rol van de wetenschappen in de barok. Huet maakt duidelijk hoe kunst en wetenschap voor een kunstenaar als Rubens hand in hand gingen en hoezeer hij, de jezuïeten én veel tijdgenoten zich verdiepten in de optica, de geschiedenis, wiskunde, astronomie én filosofie.
Meer weten?
Surf naar de website www.barokkeinfluencers.be en abonneer je op onze nieuwsbrief.
- Datum:
- Duur:
Meer afleveringen van Barokke Influencers
-
Barokke Influencers | Intendant Harold Polis blikt terug
In de 18de en laatste aflevering in de podcast van Barokke Influencers blikt Anke Verschueren samen met Harold Polis, de intendant van het festival, terug op het festival en de voorbije gesprekken aan de hand van zeven fragmenten uit de... -
Barokke Influencers | Veerle De Vos over Ferdinand Verbiest en de ontdekking van China
In deze aflevering duikt Anke Verschueren met journalist en auteur Veerle de Vos in de geschiedenis van de jezuïeten in China. Van De Vos verscheen in oktober het boek ‘Alles onder de hemel, Ferdinand Verbiest en de ontdekking van... -
Barokke Influencers | Nina Maat, Sergio Servellón en Dries Van Gheluwe over duurzaamheid
Deze aflevering duikt Anke Verschueren samen met drie gesprekspartners in het concept duurzaamheid. Aan tafel zitten Nina Maat – oprichter van MUCE –, Sergio Servellón – directeur van FelixArt en curator van Zoek-stadion – en Dries Van...